tomater

Tomater spiller en stor rolle i Fagioli de Forno. Her bruges retten som spread på et stykke focacciabrød med avocado og en lille, grøn salat. 

Tomater – svitset i olie er de vidunderligt sunde!

Fagioli al Forno

Tomater er sindssygt sunde – specielt når de opvarmes sammen med lidt fedtstof (allerhelst olivenolie), som er forudsætning for, at vi mennesker kan aktivere og optage lycopen fra tomaten. I Danmark spiser hver person over 35 kg. tomater om året! Det bliver til noget. Tomaten er også en af de mest almindeligt anvendte grøntsager. Men det gør den ikke uinteressant – tværtimod. Hos Bonzo er vi rigtig glade for tomatens egenskaber i vores simreretter, blandt andet vores Fagioli al Forno.

Tomater er røde af bare sundhed

Tomater er en af de bedste kilder til den kraftige antioxidant, lycopen, der giver tomaten den røde farve. Lycopen hører til gruppen af de farvestrålende carotener og fremhæves gennem mange undersøgelser som ”guf” for dit immunforsvar. Tomater beskytter dig også mod både blodpropper og visse kræftformer. Som en lille sidegevinst holder den saftige grøntsag også huden ung. Dermed er der lutter fordele ved at spise tomater.

Tomatens høje indhold af antioxidanten, lycopen, bevares, også når tomaten bliver tilberedt som flåede tomater og puré. Effekten stiger dog med 25-40 procent, hvis tomaten er varm, fordi lycopenet derved nemmere optages. Lycopen er fedtopløseligt. Derfor skal du spise lidt fedt til tomaterne for at udnytte stofferne.

Tomater er kalorielette med blot 20 kcal. pr. 100 gram!

Ud over lycopen indeholder tomat E-vitamin, betacaroten og C-vitamin, som også booster immunforsvaret.

Tomater er klassiske i det italienske køkkenfagioli al forno

Prøv at svitse friske tomater med løg og hvidløg. Lad det simre lidt, tilsæt lidt salt og eventuelt lidt chili og varm det godt igennem under omrøring. Så har du en fantastisk ret. Frås med lidt reven parmesanost eller blåskimmelost. Servér det med pasta eller godt brød.

Ragout al Paccantino fra Bonzo er også et rigtigt godt valg, der har aubergine, tomat, peberfrugt og løg som hovedbestanddele. En kongeret – sund og skøn til pasta med parmesanost. Så fås det ikke bedre.

Bonzo har også i simreretten Fagioli al Forno fokuseret på tomater, peberfrugter og tomater i en skøn blanding med de sundeste bønner. Spis retten som den er, opvarmet med brød. Nemt, sundt og 100% naturligt og vegansk.

Server også Fagioli al Forno til en gang majspasta. Vælg fra Bonzos Sidedish sortiment, hvor majspastaen er en af mange gode muligheder. Pastaen koges på 10 minutter – mens du varmer din Fagioli al Forno op. Så har du et fuldgyldigt, sundt måltid på 10 minutter!

Fuldend menuen med en stor skål salat – så bliver du mæt, sund og glad!

Lun Fagioli al Forno er også lækkert på ristede brødskiver. Servér med friske tomater og eventuelt et drys chili. Det er en god lille snack til et glas vin eller en sund mellemmad… mums. 

Velbekomme!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *