chili

Chili sin carne er en skøn, vegansk ret, som kan serveres med forskelligt slags tilbehør. Anret fx retten ovenpå stegt broccoli eller spis den alene med et godt stykke brød til. 

Hvad er forskellen mellem Chili con Carne og Chili sin Carne?

Hvis du kan lide at lave god og smagfuld hverdagsmad og klassiske simreretter, så har du sikkert prøvet at lave en god gang Chili con Carne. Og så er du sikkert også stødt på Chili sin Carne. Men hvad er forskellen mellem Chili con Carne og Chili sin Carne? Svaret er nemt: Chili sin Carne er det samme som chili con carne – bare uden kød.

chili con carneHos Bonzo.dk er Chili con Carne og vores veganske Chili sin Carne vores bedst solgte retter. Begge de to simreretter smager fantastisk, og det tager blot 10 minutter at tilberede Bonzos veganske Chili sin Carne eller Bonzos Chili con Carne. Så der er nem og hurtig hverdagsmad til dig, hvad enten du spiser kød, er vegetar eller veganer. Eller er fleksitar og blot vil spise sund hverdagsmad uden kød som afveksling.

Bonzo deler gerne sine opskrifter

Nu du kender forskellen mellem Chili con Carne og Chili sin Carne, vil vi hos Bonzo gerne give dig vores opskrift, så du kan lave en god gang Chili. Opskriften på den veganske Chili sin Carne finder du lige her. Hvis du vil have Chili con Carne, tilsætter du blot 350 g hakket, brunet oksekød. I Chili sin Carne (chili uden kød) bruger vi ekstra bønner og majs i opskriften, så den bliver sund og næringsrig, også uden kød.

Bonzos opskrift på Chili sin Carne til 4 personer:

Sådan gør du: Hak 3 mellemstore løg groft og 3 fed hvidløg fint og svits dem i olivenolie. Når løgene er klare, tilsættes 1 tsk koriander, 2 tsk spidskommen og 1 tsk kanel (alle krydderier skal være stødte). Lad det svitse lidt, mens du rører i retten, så den ikke brænder på.

Derefter tilsætter du 3 dåser hakkede tomater, lidt rød chili efter behag (smag altid forsigtigt på chilien, så du kender styrken, før du tilsætter den til retten), 2 dl rødvin, 2 dåser kidneybønner og 2 dåser søde majs med vandet fra dåsen. Varm så retten op under omrøring, til den småkoger. Tilsæt herefter 4 skrællede gulerødder i skiver. Smag til med salt og peber.

Lad hele retten simre under låg i ca. 30-45 minutter under svag varme. Rør jævnligt rundt i retten. Smag til. Bliver retten for tyk, så spæd op med vand/rødvin. Husk altid at smage på retten løbende, så du ved, hvor du er med hensyn til smag og styrke.

Er retten blevet for stærk, kan du blot tilsætte flere tomater – gerne friske – det smager super godt.

TIP: Lav gerne retten dagen før, du skal spise den. Som regel er en simreret altid bedre dagen efter, da retten har fået lov til at sætte sig, og smagen har udviklet sig. Derfor er simreretter perfekte til at henkoge og opbevare på henkogningsglas – ligesom alle Bonzos simreretter.

UNDGÅ MADSPILD: Når man tilbereder en simreret, så tager det altid lang tid, og der skal bruges mange lækre ingredienser og krydderier. Så lav en stor portion! Frys halvdelen ned – så du undgår madspild. Når man køber ind, får man ofte købt for meget på grund af de forskellige emballagestørrelser, og så kommer man til at smide for meget ud. Forsøg at undgå madspild – det gør vi hos Bonzo, hvor ALT bliver brugt og udnyttet.

Bonzo gør det nemt at servere den skønne simreret

Har du travlt, har vi hos Bonzo en lidt hurtigere vej til en skøn Chili sin Carne eller Chili con Carne. Nyd retten med godt frisk brød til.

Du undgår madspild og får et sundt og godt måltid på bare ti minutter!

Vil du vide mere om vores Chili con Carne – så se her. 

Vælg Bonzo Sidedish som tilbehør

quinoa mixVil du give retten et ekstra pift, kan du prøve at servere den med en af vores Bonzo Sidedish. For eksempel en skøn portion Quinoa til. Hos Bonzo Sidedish har vi en økologisk forkogt Quinoa, som kun tager 10 min at tilberede – samme tid som det tager at varme indholdet af glasset. Så på ti minutter har du en sund og nærende vegansk simreret til 4 personer til under 20 kr. pr. portion!

TIP: SUNDT FRÅS: Servér en frisk avocado i små fine både på toppen af retten, eller sæt gang i vitaminerne med en skøn, sprød salat – blot grønne salatblade, i en klassisk olie-eddike dressing, som matcher simrerettens fylde.

Alle Bonzos veganske retter er certificeret, så du er 100% sikker på at få en ægte vegansk ret, som opfylder alle veganske krav.

Velbekomme!

Nu kender du så historien om forskellen på Chili con Carne og Chili sin Carne – god fornøjelse med retterne!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *